تعیین نرخ حمل بار با کشتی توسط کارشناس رسمی دادگستری حمل و نقل دریایی

حمل ونقل دریایی بیش از هر حمل و نقلی در دنیا شناخته شده است. اهمیت این نوع حمل و نقل انقدر زیاد است که بیش از نود درصد انتقال کالا در دنیا توسط این مسیر ها انجام می شود. لذا در این مقاله به بررسی میزان هزینه لازم برای حمل کالا با کشتی بپردازیم. و برای کارشناسی در این موضوع به کارشناس مربوطه شما را ارجاع می دهیم.

در این جا باید پاسخ داد که حمل بار با کشتی چه مزایایی دارد که طرفدارش بیشتر از سایر روش هاست. و اگر معایبی دارد این معایب چیست. برای پاسخ باید گفت هزینه پایین و حجم بار زیاد و همچنین ایمنی این راه برای انتقال کالا باعث شده که بیشتر از هر روشی انتقال دریایی کالا انجام شود. تنها عیب این روش مدت زمان ارسال کالا می باشد. شاید یک انتقال زمینی یا هوایی ده ها برابر سریع تر از روش دریایی باشد که این خود باعث می شود که کالاهایی که وضعیت اورژانسی دارند معمولا از این طریق انتقال پیدا نکنند . مانند دارو ها. مواد غذایی فاسد شدنی و .... غیره اگر چه در مورد حمل و نقل وترابری و شرایط آن کارشناس حمل و نقل و ترابری می تواند به سوالات شما پاسخ دهد. به همین دلیل در صورتی که در حمل کالا به صورت دریایی خسارتی به کالا‌ها و اجناس وارد شود کارشناس رسمی دادگستری حمل و نقل و ترابری می‌تواند به ارزیابی میزان خسارت وارده بپردازد.

حمل بار با کشتی به دلیل حجم بار قابل ارسال که بسیار زیاد است هزینه های کمتری دارد و راحت ترین مسیر است . اگر در بنادر کشور هایی که متصل به اب های آزاد هستند نگاهی بیندازید متوجه این حجم از تبادل کالا خواهید شد . به همین دلیل است که موضوعیت هزینه بار ارسالی با کشتی بسیار مهم است . برای بررسی نرخ هزینه ارسال بار با کشتی به این نکته می پردازیم که بار ارسالی چیست و چه مقدار وزن و چه تعدادی است . از این رو همه این فاکتور ها را بررسی کرده و می توان کالای مورد نظر خود را از طریق کشتی ارسال کرد. بارهای ارسالی انواع مختلی خواهند داشت . می توان این بار ها را از طریق بسته بندی کانتینری ارسال کرد در این حالت مثلا یک کانتینر بار شما خواهد بود یا چند کانتینر نیاز دارید و با چند کانتینر دربست میتوانید کالای خود را ارسال کنید. همچنین می توانید به صورت خوده بار یا فله ای هم بار خود را ارسال کنید . کانتینر های ارسالی میتوانند چهل فوت یا بیست فوت باشند و با توجه به نیاز مشتریان خدمات ارائه می دهند . هنگامی که بار با کانتینر ارسال می شود نکات ایمنی لازم اجرا می شود . کانتینر ها قبل از بار گیری تمیز می شوند و سمپاشی و اماده سازی آن ها به وسیله خود ارائه دهنده خدمات در کشتی است. با توجه به نیاز مشتری این کانتینر ها اماده می شوند و هر کدام هزینه خاص خود را دارند . ولی به صورت کلی حمل بار از طریق فله ای هزینه ی کمتری دارد ولی بارهای حساس را از این روش ارسال نمی کنند . کانتینر ها معمولا قبل از ارسال به بنادر از کالا ها پر می شوند مگر این که کالا در بندر باشد یا به وسیله وسایل دیگر نظیر قطار یا کامیون ها به بندر ارسال شوند.

همچنین انتقال کالا به کالا های خشک و کالا های غذایی و هچنین فراورده های نفتی  تقسیم می شود که هر کدام به صورت خاص روش انتقال و نگه داری و همچنین هزینه جدا  دارند . مهم ترین کالای مورد حمل و نقل دریایی که اقتصاد دنیا هنور هم به شدت بدان وابسته است، نفت و فراورده های آن می باشد. نفت و مشتقات آن تقریبا جزئی از همه واسیل مورد استفاده بشر در عصر امروز است . در لباسی که میپوشیم و حتی تمام وسایل خانه . به همین دلیل نفت هنوز مهم ترین کالای صادراتی در دنیا محسوب می شود . کشور ما هم به عنوان یکی از مهم ترین کشور های صادر کننده نفت ومشتقات آن همواره در اولیت خریداران بوده است. این خرید همواره از طریق کشتی ها صورت می گیرد، مگر در مواردی کم، که پالایشگاه های مرزی مشتقات نفتی را از طریق مرز های زمینی منتقل می کنند. حمل و نقل نفتی کاملا با کالا های دیگر فرق دارد . نفت ش های بسیار بزرگ در جهت انتقال این کالا اقدام می کنند و برای این کار باید استاندارد های بین المللی را رعایت کنند که آلودگی در آب های بین المللی ایجاد نشود . نظارت های مداوم بر روی تجهیزات نفت کش ها صورت می گیرد و به همین دلیل که قانون آن صرفا مربوط به یک کشور نیست، پس همه کشور ها ملزم به اجرای آن هستند و در و صورت وقوع حادثه متعهد به پرداخت قرامت های سنگین خواهند شد.

در بحث حمل و نقل دریایی و حمل بار با کشتی، کارشناسان برای بررسی های دقیق و تخصصی در زمینه قیمت گذاری ها اقدام می کنند. کارشناس رسمی دادگستری حمل و نقل نقلیه دریایی می تواند برای بررسی انواع شکایات مبنی بر عد توافقات در هزینه های حمل و نقل و همچنین در موضوع بیمه های باری در موردکالای های نفتی و غیر نفتی کارشناسی انجام دهد . به عنوان مثال اگر شرکتی هزینه کامل حمل کالا را به صورت کالا پرداخت نکرده باشد یا این که  طرفین بر موضوع خسارات بر کالای مورد  انتقال یا خسارات بر کشتی باری دچار اختلاف شده باشند می توانند با کارشناس رسمی دادگستری وسائط نقلیه دریایی تماس حاصل فرمایند.

در این بحث به دلیل هزینه های بالای حمل و نقل و همچنین بحث تخصصی درون موضوع انتقال دریایی و حمل و نقل دریایی کارشناسان قطعا کارگشا خواهند بود.