کارشناس رسمی دادگستری وسائط نقلیه دریایی و تعیین میزان هزینه تعمیرات کشتی و اختلافات ناشی از آن

کشتی‌ها و قایق و شناور‌ها نیز مانند سایر وسایل نقلیه نیازمند تعمیرات هستند. با توجه به حساسیت‌هایی که مسافرت‌های دریایی دارند تعمیرات کشتی مستلزم در نظر گرفتن جزئیات و استفاده از متخصصان حرفه‌ای است. هزینه تعمیر کشتی‌ها و لنج‌ها و قایق‌ها یکی از مهم‌ترین موارد بروز اختلاف در حوزه وسایل حمل و نقل آبی است. تشخیص مشکلات این وسایل در کنار استفاده از لوازم مصرفی مختلف می‌تواند اختلافاتی بین مالکان کشتی و بنگاه‌های تعمیراتی ایجاد کند. در صورت بروز این اختلاف کارشناس رسمی دادگستری وسائط نقلیه هوایی در خصوص کم و کیف آن اظهار نظر خواهد کرد. از این رو در این یادداشت به نحوه ایجاد و حل این اختلافات خواهیم پرداخت.

مراکز مختلفی جهت تعمیرات کشتی در کشور وجود دارند و از سوی دیگر معمولا در هر شهر نیز یک یا چند مرکز تعمیر قایق وجود دارد. مراکز معتبر تعمیر کشتی در جهان نیز عبارت اند از مجموعه حوضچه‌های خشک دبی، مجموعه asry متعلق به کشور‌های عضو اوپک، شرکت ناکیلات قطر، کارخانه بروک در مالزی، ایماباری ژاپن، کشتی سازی ویتنام و بسیاری از شرکت‌های آسیایی و غول‌های اروپایی که در عرصه بین المللی فعالیت می‌کنند.

در داخل نیز می‌توان به شرکت صدرا، سازمان دفاع، اروندان و خاتم الانبیا به عنوان مراکز معتبر اشاره کرد. این مراکز عمدتا به تعمیر کشتی‌های تجاری و مسافربری و حتی کشتی‌های نظامی می‌پردازند.

اما مراجعه برای انجام امور تعمیرات کشتی می‌تواند اختلاف ساز باشد. اختلاف اول در خصوص کیفیت تعمیرات است. برای مثال تعمیر‌ موتور‌ها مختلف و یا قسمت‌ها مختلف موتور‌های کشتی‌ها و شناور‌ها و همچنین تامین قطعات مناسب آن‌ها از اصول ابتدایی اما الزامی در تعمیرات کشتی است. به همین دلیل تعمیر کاران باید توجه داشته باشند که کیفیت مناسبی را به مشتری به عنوان خدمات خود ارائه دهند. در صورتی که مالک به دلیل عدم کیفیت لازم اقدام به شکایت از بنگاه نماید و یا از پرداخت هزینه‌های تعمیرات سر باز زند قاعدتا مشکلاتی ایجاد خواهد شد که کارشناس دادگستری وسائط نقلیه دریایی به ان خواهد پرداخت.

از سوی دیگر زمان تحویل کشتی نیز اهمیت دارد و تعمیرات باید در زمان توافق شده و گاها مطابق با قراردادی که صورت گرفته تحویل داده شود در غیر صورت باز هم زمینه ایجاد اختلاف فراهم می‌شود. مسئله دیگر در اختلافات تعمیراتی مربوط به هزینه تعمیرات است. معمولا در ابتدا توافق کاملی در این خصوص صورت می‌گیرد اما مسائل متعدد می‌تواند زمینه تغییر در توافق و یا تفسیر آن را فراهم کند و شرایطی را ایجاد کند که نیازمند ارزیابی کارشناس رسمی وسائط نقلیه دریایی در خصوص برآورد دقیق میزان هزینه تعمیرات کشتی باشد.

تعمیر پانتون، barge، لندینگ کرافت، ید کش‌ها، موتور‌های کشتی،داکینگ کشتی، ژنراتور، شاکل، بدنه‌های چوبی و فایبر گلاس، تعمیرات داخلی کشتی‌ها و حتی سیستم‌های رادیوئی و سیستم های ثبت نوسان و قطب نما‌ها در کشتی‌ها را می‌توان به عنوان موارد مهم مثال زد.

کارشناس وسائط نقلیه دریایی در ارزیابی خود از تعمیرات کشتی‌ها به نوع وسایل و تجهیزات مورد استفاده و همچنین کیفیت آن‌ها توجه خاصی دارد. با توجه به این که قیمت این تجهیزات در بازار‌های جهانی مشخص است بنابراین کارشناس با تخصصی که در این حوزه دارد دستمزد تعمیرات را نیز محاسبه می‌نماید تا با برآورد دقیقی از هزینه تعمیرات داشته باشد.

از سوی دیگر ممکن است اختلافاتی نیز در تعمیرات قایق‌ها ایجاد شود. بر خلاف کشتی‌ها که معمولا با قرارداد‌های مشخص برای تعمیرات سپرده می‌شوند قایق‌ها بیشت با توافقات زبانی و یا نهایتا با فاکتور‌هایی برای تعمیرات به بنگاه تحویل داده می‌شود. به همین دلیل همواره امکان این که بین تعمیر کار و صاحب قایق اختلاف بروز کند وجود دارد. در انواع قایق‌ها نیز بنا به استفاده از لوازم مصرفی و یا نوع نیاز به تعمیرات کارشناسان ما هزینه دقیق تعمیر را مشخص می‌نمایند.

در صورت بروز مشکل در قرارداد‌های تعمیرات کشتی و شناور در شرکت‌های داخلی و خارجی و یا اختلاف بر سر هزینه و یا کیفیت تعمیرات و همچینن نیاز به اظهار نظر در خصوص تعمیرات قایق می‌توانید با کارشناسان ما تماس حاصل نمائید.